Pe Nadia Tătaru, fondatoarea Itsy Bitsy FM, o cunoaștem deja cu toții. Este femeia minunata care ne-a oferit bucuria de a avea ziua de 1 Iunie-ziua copilului, zi libera pentru a petrece cat mai mult timp alaturi de micutii nostri. Ei bine, ea nu s-a oprit aici. Din mare dragoste si grijă pentru copii, ea a mers mai departe pentru a le oferi copiilor un mediu sigur si placut si la scoala.

De foarte multe ori, auzim povesti neplacute cu care vin micutii acasa de la scoala. Tot vorbim despre bullying, tot incercam sa facem ceva, dar Nadia a facut un pas inainte si pentru asta o super felicitam. Dar a venit pandemia! Am crezut ca lucrurile se vor complica si se vor intarzia. Dar Nadia spune ca si-a invatat lectia in timpul crizei din 2008, cand statul in stare de inghetare a facut-o sa piardă foarte mult. Asa ca a mers mai departe, chiar dacă ”iesirea din zona de confort necesita un efort sustinut”.

” Pandemia m-a prins la poarta Ministerului Educatiei. Aveam o intalnire acolo cu grupul de lucru sa lucram la comunicarea normelor de bullying.  Am intrat in stand by vreo doua luni, dupa care am reintrat in actiune. ” spune Nadia Tătaru

Haideti să vedem cum a inceput totul…

”Acum trei ani, eu și Monica Popescu, ca reprezentante a Asociatiei Parintilor Isteti si Itsy Bitsy, am inceput un demers strategic national de prevenire si combatere a bullyingului, ca urmare a cifrelor vehiculate si anume Romania pe locul 3, conform OMS si a altor statistici dramatice, de la vremea respectiva. Ce m-a determinat, in schimb, a fost declaratia copiilor care in majoritate spuneau bullyingul este o problema reala, iar adultii nu ii acorda importanta cuvenita. Asta m-a durut si m-a motivat sa ii ascult pe copii. Am inceput sa discutam cu fiecare actor principal in zona asta de bullying, incepand cu Politia Romana, autoritatea pentru protectia drepturilor copilului, consilierii scolari, ministerul educatiei, consiliul elevilor, Colegiul psihologilor, Salvati copiii, Telefonul copilului.”

Care au fost următorii pași?

”Am mers in doua directii: definirea bullyingului, care a fost promulgata in noiembrie 2019 de presedinte si modificarea legii educatiei, care prevedea ca Ministerul Educatiei, in termen de trei luni, sa scoata norme de aplicare. Normele sunt extrem de practice si te trimit exact la persoana care trebuie sa le aplice. A doua directie este pregatirea unor campanii de educare sistemica, pentru fiecare categorie in parte, parinti, copii si profesori.”

Au intrat în vigoare normele?

”A venit pandemia, s-au sistat toate demersurile, dar, la inceputul lunii iunie, s-au lansat normele. Incepand cu 10 iunie avem norme de aplicare a legii bullyingului, ceea ce inseamna ca toate unitatile de invatamant preuniversitar trebuie sa aplice aceste norme. Astfel trebuie modificat regulamentul intern cu privire la bullying tinand cont de aceste norme.

Aceste norme prevad doar bullyingul intre elevi, pentru ca deja exista in Romania o lege care prevede abuzul de la adult la copil ( relele tratamente aplicate minorilor sunt sanctionate conform Codului Penal, L286/2009 cu modificarile si completarile ulterioare, precum si legea nr 272/2004)”

Va rog, luați-vă timpul necesar să citiți ce prevăd aceste norme, pentru a fi informați și pentru a ști ce ar fi bine să se întâmple și la copiii voștri la școală:

Normele metodologice oferă un instrument de lucru pentru profesioniștii care lucrează cu antepreșcolarii/preșcolarii/elevii din sistemul educațional, familiile copiilor, autoritățile responsabile cu protecția copilului împotriva violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying și cu furnizorii de servicii specializate pentru reabilitarea copiilor-victime, martori și/sau copiilor cu un comportament agresiv. Promovarea activităților de prevenire și combatere a tuturor formelor de bullying și cyberbullying în sistemul educațional preuniversitar este un alt obiectiv urmărit, dublat de identificarea, semnalarea și intervenția, în echipă multidisciplinară, în situațiile de violență psihologică-bullying și cyberbullying.

Astfel, pentru reducerea ratei de prevenire a violenței psihologice-bullying, în fiecare unitate de învățământ va fi înființat un grup de acțiune anti-bullying din care vor face parte maximum 10 membri. Între aceștia se vor regăsi directorul unității de învățământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying, doi sau mai mulți reprezentanți ai elevilor, un reprezentant al părinților, reprezentanți ai autorității locale. Rolul acestui grup este prevenirea, identificarea și soluționarea faptelor de bullying comise între elevi, prin acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice.

Fiecare unitate de învățământ are obligația de a introduce în Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) obiectivul „școală cu toleranță zero la violență”. În plus, pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice, în perioada următoare, Ministerul Educației și Cercetării va realiza Ghiduri de bune practici pe cicluri de învățământ, privind modul de interacțiune și de intervenție în situațiile de violență psihologică-bullying.

 

Mai mult, implementarea planului anti-bullying, la nivelul fiecărei unități școlare, presupune:

  1. a) activități de informare și conștientizare asupra fenomenului de bullying pentru personalul școlii, copii și părinți;
  2. b) măsuri de comunicare și informare internă, la nivelul unității de învățământ, cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare și intervenție a situațiilor de bullying în spațiul școlar;
  3. c) proceduri de intervenție în situațiile de violență psihologică-bullying;
  4. d) responsabilizarea cadrelor didactice în scopul intervenției imediate în cazurile de bullying semnalate sau identificate;
  5. e) organizarea unor activități, precum concursuri, teatru forum ș.a., în scopul încurajării respectării valorilor și misiunii declarate a școlii, participarea la identificarea, medierea sau raportarea situațiilor de bullying;
  6. f) atragerea părinților în participarea la dezbateri și sesiuni de informare cu privire la bullying;
  7. g) activități de măsurare a impactului acțiunilor cuprinse în planul anti-bullying și ale eficienței grupului de acțiune.
  8. h) orice alt tip de activitate care are scopul de a preveni bullyingul.

„Este datoria noastră, ca adulți responsabili, să-i apărăm, să-i protejăm pe copiii noștri prin educație, prin exemple pozitive. De aceea, Legea anti-bullying, însoțită de normele de aplicare, trebuie văzută ca un pas important pentru asigurarea demnității tuturor copiilor din România”, a declarat Monica Anisie, ministrul educației și cercetării.

Pentru a face cunoscute modalitățile de intervenție în cazul de bullying, începând cu anul școlar 2020-2021, unitățile de învățământ preuniversitar pot afișa infografice accesibile tuturor copiilor, cadrelor didactice, personalului auxiliar și părinților.

Adauga comentariu
No Comments